Persbericht: Meer aandacht en zorg voor de actieve weggebruikers : gouverneur Cathy Berx pleit voor een lagere ontmoetingssnelheid
Zopas verscheen een rapport van het Vias Institute over de
verkeersslachtoffers tijdens de eerste negen maanden van dit jaar.
Uiteraard betreft het een bijzonder jaar met atypische
verkeerssituaties, onder andere door de lockdown en het veralgemeend
telethuiswerken. Dat het aantal dodelijke slachtoffers in het
verkeer in 2020 in Vlaanderen en Antwerpen daalt, is uiteraard goed.
Voor gouverneur Cathy Berx blijft het aantal mensen dat het leven
laat op de weg of ernstig gewond raakt, onaanvaardbaar hoog.
Het Vias Institute-rapport bevat positief nieuws: de cijfers
van de eerste 9 maanden van dit jaar laten een sterke daling van het
aantal gewonden zien. Er waren ook minder dodelijke slachtoffers te
betreuren op de wegen in Vlaanderen en provincie Antwerpen. Maar onze
ambitie moet zoveel verder reiken. De boodschap van gouverneur Cathy
Berx is duidelijk: de enig aanvaardbare doelstelling voor het verkeer
is en blijft nul slachtoffers. Elk verkeersslachtoffer door een
ongeval is er één te veel. Als Scandinavische landen erin slagen om
hun verkeer te organiseren zonder dodelijke slachtoffers, dan moeten
wij dat evenzeer kunnen en vooral ook doen.
Verontrustend
is het veel te hoge aantal doden en zwaargewonden bij de actieve
weggebruikers (voetgangers en fietsers). Dit is niet alleen tragisch,
maar tegelijk ook erg wrang. Door hun keuze maken actieve weggebruiker
het verkeer veel veiliger voor àlle weggebruikers. Actieve
weggebruikers vormen immers nagenoeg geen risico voor andere
weggebruikers. Zij zijn geen risico voor anderen, maar lopen het
grootste risico in het bijzonder door gemotoriseerd verkeer! Ook
daarom is het onaanvaardbaar dat we net binnen deze categorie
weggebruikers bovenmatig veel verkeersslachtoffers tellen.
Vanzelfsprekend moeten ze ook zelf voorzichtig blijven en de
verkeersregels respecteren!
De beste manier om de veiligheid van de actieve weggebruikers
substantieel te verbeteren, is kiezen voor en het waarborgen van een
zo laag mogelijke ontmoetingssnelheid. Gouverneur Cathy Berx wil
lokale besturen hier mee van overtuigen: 30km/uur moet de norm zijn.
De ontmoetingssnelheid verhogen naar 50 of 70km/u veronderstelt dat de
weg zo is ingericht dat hij veilig is voor álle weggebruikers. En een
weg is in principe veilig voor alle weggebruikers als hij vooral
veilig is voor de actieve weggebruikers: concrete voorbeelden zijn
vrije, gescheiden fietspaden, geen conflicterende kruispunten… Enkel
wanneer er aan die voorwaarden voldaan is, kan de ontmoetingssnelheid
opgetrokken worden.
Het goede nieuws is dat tijdens de
lockdown aanzienlijk meer mensen op een actieve manier hebben
deelgenomen aan het verkeer (stappen, trappen). Goed nieuws is ook dat
onze steden en gemeenten –zowat 1 op 3- massaal gebruik maakten van de
uitstekende toolbox Duurzame Mobiliteit van Minister Lydia Peeters om
met de fiets- en voetgangersinfrastructuur met relatief kleine
ingrepen veiliger te maken. Voorbeelden zijn het (tijdelijk) verbreden
van zebrapaden, fietsopstelstroken aan kruispunten en voet- en
fietspaden, het creëren van (tijdelijke) doorlopende straten om het
doorgaand verkeer te beperken, het uitwerken veilige fietsroutes, in
bijkomende fietsenstallingen voorzien. Dat ouders hun kinderen weer
vaker met de auto naar school brengen tijdens de covid-19 crisis is
dan weer een zorgpunt.